Wanneer een potentiële klant betrouwbare en goede reviews over een product leest, dan is deze persoon eerder geneigd om dit product af te nemen. Men heeft namelijk meer vertrouwen in producten waar andere mensen ook enthousiast over zijn. Dit heeft te maken met sociale bewijskracht, een van de zeven principes van Cialdini. Goede reviews zijn dan ook erg belangrijk voor een bedrijf.
Wil jij graag iemand in je vrienden- of familiekring helpen met zijn bedrijf door een goede review te schrijven voor zijn/haar aangeboden product of dienst? Dan hebben we een aantal tips voor je om deze review zo goed en overtuigend mogelijk over te laten komen.
Schets een bepaalde situatie
Mensen zijn eerder geneigd om een product of dienst af te nemen wanneer zij zich herkennen in een bepaalde (probleem)situatie en zien wat voor voordelen het product of de dienst kan opleveren in deze situatie. Biedt het bedrijf waarvoor jij een review wilt schrijven bijvoorbeeld Spaanse lessen aan? Vertel dan hoe deze Spaanse lessen jou hebben geholpen toen je een half jaar geleden in Spanje ging wonen. In het begin had je bijvoorbeeld nog moeite met boodschappen doen, de weg vragen, een dokter vertellen van welke symptomen je last had enzovoorts. Dankzij de lessen Spaans gaan dit soort dingen jou inmiddels een stuk gemakkelijker af en kun jij zelfverzekerd een Spanjaard aanspreken.
Een ander voorbeeld. Kost het jou altijd veel moeite om met je zware stofzuiger met lange slang de trap op en af te gaan, waardoor je het stofzuigen eigenlijk te vaak uitstelt? Schets dit beeld dan in je review en leg vervolgens uit hoe de steelstofzuiger jouw leven vele malen makkelijker heeft gemaakt. Tegenwoordig hoef jij alleen nog maar even je lichte steelzuiger erbij te pakken en jij loopt met gemak de trap of en af. Jouw huis is binnen de kortste keren schoon, zonder gedoe van kabels heen en weer slepen. De lezer van de review zal zich gelijk herkennen in jouw situatie en wordt verleid om de steelstofzuiger aan te schaffen.
Onderbouw je mening
Reviews worden door potentiële klanten gebruikt om te bepalen of ze het product of de dienst willen afnemen. Zij zoeken naar bepaalde sterke en zwakke punten van het product om bepaalde producten te vergelijken en te bepalen welk product het beste past bij hen situatie. Het is daarom erg belangrijk dat je in je review niet alleen zet dat je supertevreden bent bijvoorbeeld, maar ook waarom je supertevreden bent. Wat maakt dit product zo speciaal? Wat onderscheidt het van al die andere soortgelijke producten? Door een goede onderbouwing blaas je je review veel meer kracht in.
Gebruik correct taalgebruik
Je review wordt ook krachtiger en geloofwaardiger als je professioneel en correct taalgebruik gebruikt. Neutrale lezers (en sowieso ook de taalnazi’s) zijn eerder geneigd om geloof te hechten aan een review met perfect en beschaafd Nederlands dan een review die vol staat met spelfouten of extreme uitlatingen zonder goede onderbouwing. Mensen die een beschaafde, foutloze review schrijven, worden eerder als een slimme en betrouwbare bron gezien. Dubbelcheck dus altijd even of er geen dt-fouten, grove woorden of kleine foutjes in jouw review staan, voordat je deze gaat plaatsen.
Speel in op schaarste
Mensen zijn eerder geneigd om een product of dienst aan te schaffen wanneer ze merken dat er een bepaalde schaarste rondom deze dienst of dit product heerst. Want daar waar (nog) maar weinig van is, daar willen we graag wat van hebben. Laat in je review dus merken dat de lezer er op tijd bij moet zijn om de aankoop te voltooien. Schrijf bijvoorbeeld iets in de trant van:
“Door deze superhandige en trendy stijltang kan ik mijn haar nu binnen slechts 10 minuten krullen. Dit geeft mij een half uur langer om in bed te liggen ’s ochtends. Zo fijn! Ik heb mijn beste vriendinnen ook gelijk eentje gekocht, aangezien ik zag dat er nog maar een beperkt aanbod is.”
We hopen je met deze blog voldoende tips en inspiratie te hebben gegeven voor het schrijven van een goede review. Blijf wel altijd dicht bij jezelf en overdrijf niet te veel. Dit zal juist averechts werken op mensen. Voor meer inspiratie en voorbeelden van reviews kun je kijken op onze Review-pagina.
Wanneer je een bedrijf hebt, of je nu producten verkoopt online of in een winkel, of dat je diensten levert, het is altijd ontzettend waardevol om positieve klantenbeoordelingen te krijgen. Positieve klantenbeoordelingen zijn niet alleen belangrijk voor het werven van klanten, maar het kan ook een toevoeging hebben aan de betrouwbaarheid van je website. Potentiële klanten zullen door reviews van andere eerder geneigd zijn om een product wel of niet te kopen. Wanneer de bedrijfsreviews positief zijn, kun je hier de vruchten enorm van plukken, maar slechte reviews werken natuurlijk averechts. Je hoopt dat wanneer mensen positief zijn, dat ze een goede review achterlaten op je webshop. Dit kan zorgen voor meer omzet. Benieuwd naar de beste en meest gebruikte reviewsystemen? Lees dan vooral verder.
Wat houdt een reviewsysteem precies in?
Als webshophouder wil je niet alleen een mogelijkheid aan je klanten bieden om online een review achter te laten, maar je wil deze ook reguleren. Je wil overzicht hebben over de goede reviews, maar ook over de slechte. Slechte reviews kunnen bijvoorbeeld vaak nog opgelost worden. Wanneer er negatieve reacties op de webshop staan, hoeft dit geen stresspuntje te zijn. Mensen vinden het namelijk betrouwbaarder wanneer er zowel positieve als negatieve reviews op de website te vinden zijn. Natuurlijk moet er wel een overgroot deel positief zijn, anders zullen potentiële klanten minder snel geneigd zijn om een product op jouw webshop te kopen. Reviews worden in veel gevallen ook opgemerkt door Google. Google zal aan de hand van je reviews sterren aan jouw webshop toerekenen. Hierdoor kun je jouw vindbaarheid op het internet verhogen.
KiyOh
Een veel gebruikt reviewsysteem is KiyOh. Wanneer je als webshop gebruik zou maken van KiyOh dan krijgt de klant na elke bestelling de vraag om en beoordeling achter te laten. KiyOh zorgt er dus voor dat de beoordelingen automatisch verzameld en gepubliceerd worden. Deze reviews zijn dan ook terug te vinden in Google Shopping. Daarbij zit er bij KiyOh ook een Ontevreden Alarm inbegrepen. De naam zegt het ergens al, maar Ontevreden Alarm wil zeggen dat je makkelijk de slechte reviews eruit kunt filteren. Deze problemen zijn dan ook een stuk makkelijker op te lossen.
WebwikelKeur
Webwinkelkeur staat bekend als een innovatief webwinkel keurmerk. WebwinkelKeur komt met een reviewsysteem. Bij Webwinkelkeur draait het voornamelijk om een compleet beeld te creëren van de betrouwbaarheid van de webshop. Klanten kunnen onder andere een (juridische) keuring geven, maar kunnen ook nog beoordelingen achterlaten over de producten zelf. Door middel van WebwinkelKeur kun je klanten de kans geven om pro-actief te zijn, door ze automatisch uit te nodigen om een review achter te laten. Door middel van een widget kunnen deze reviews eenvoudig te zien zijn.
Qshops
Het zal ondertussen geen verrassing meer zijn dat consumenten veel waarde hechten aan beoordelingen van andere. Hier kan veel van af hangen. Qshops heeft een geautomatiseerd beoordelingsprogramma, waar jij als webshopeigenaar kan kiezen en instellen hoe de klant een beoordeling kan achterlaten. Wil je er bijvoorbeeld dat er net zoals bij KiyOh een automatische melding, waar de klant na een aankoop een review kan achterlaten, of wil je toch liever dat de klant zelf de vrijheid heeft om het product te beoordelen. Via Qshops kun je dit allemaal zelf instellen.
Bedrijfsreviews, ook wel recensies genoemd, zijn waarderingen die een klant of gast geeft na gebruik te hebben gemaakt van een dienst, product of bedrijf. Dit zijn we sinds de opkomst van webshops massaal gaan doen. Mensen delen hun ervaringen met de producten die ze hebben aangeschaft, dit helpt andere (potentiële) klanten hun keuze maken bij de aanschaf. Maar waarom zijn reviews nou zo belangrijk voor bedrijven? In deze blog leggen wij dat uit!
Bedrijfsreviews creëren vertrouwen
Als je wel eens naar NPO-programma’s als Radar of Kassa hebt gekeken, weet je dat er regelmatig bedrijven in het nieuws komen die onwaarheden hebben verkocht. Producten of diensten die na aankoop totaal niet deden aan de verwachtingen van mensen. Dit heeft vooral in het verleden tot veel wantrouwen geleidt bij consumenten. Wanneer een product of dienst een pagina heeft waar consumenten hun ervaringen kunnen delen, kunnen andere consumenten dit wantrouwen wegnemen. Een mening van een consument is geheel onafhankelijk van het bedrijf, dit schept veel vertrouwen aangezien het bedrijf hier geen invloed op heeft. Wanneer consumenten dus goede klantwaarderingen lezen over een bedrijf, zullen zij eerder deze producten aanschaffen dan wanneer ze een advertentie van het bedrijf lezen.
Goede reclame helpt Google
Reviews, recensies, waarderingen en ervaringen zijn tegenwoordig de beste vorm van reclame. Ze hebben in zekere zin de mond-tot-mondreclame vervangen. In plaats van de meningen van kopers publiekelijk op te gaan zoeken, kun je dit nu heel gemakkelijk online doen. Wanneer jouw bedrijf of producten goede reviews ontvangen, zullen consumenten sneller overgaan tot koop. Dit is natuurlijk enorm gunstig voor jouw omzet en winst.
Een andere reden waarom bedrijfsreviews ontzettend belangrijk zijn in de huidige onlinewereld, is dat Google dit fijn vindt. En wanneer Google jouw bedrijf fijn vindt, scoor je hoger in hun rankings. Google verzamelt onder andere reviews die binnen hun eigen bedrijf binnenkomt en zet dit om in organische zoekresultaten. Hoe beter de reviews, hoe hoger jouw bedrijf gaat scoren in Google. Vroeger werden websites door Google vooral beoordeeld op basis van externe- en interne links. Wanneer een hoog gerankt bedrijf een link naar jouw bedrijf had, was de kans groot dat jij ook hoger werd beoordeeld. Deze manier van scoren in Google was echter redelijk makkelijk te manipuleren. Hierdoor is Google opzoek gegaan naar alternatieven om de authenticiteit van bedrijven te verifiëren. En wat is er nu authentieker dan de meningen van echte personen?
Het belang van reviewpagina’s
Nederland kent inmiddels veel goede reviewpagina’s. Een reviewpagina is een website waar je informatie kunt vinden over het bedrijf of product waar je geïnteresseerd in bent. Review-pagina is zo’n website. Zij publiceren bedrijfsinformatie en reviews over bedrijven in vrijwel elke sector. Op deze manier worden bedrijven steeds beter vindbaar online en kan dit leiden tot meer consumenten. Een ander groot voordeel aan reviewpagina’s is dat zij, voordat ze bedrijfsreviews plaatsen, controleren of het geen ‘neppe’ recensie is. Zo krijg je als bedrijf zelf grip op de reviews die geschreven worden. Op reviewpagina’s komen natuurlijk ook links naar de website van je bedrijf te staan, dit levert relevante backlinks op. Dit verbetert jouw ranking weer in Google. Zo geldt immers: hoe vaker jouw bedrijf online verschijnt, hoe relevanter Google jouw gaat vinden!