Waarom bedrijfsreviews belangrijk zijn
Bedrijfsreviews, ook wel recensies genoemd, zijn waarderingen die een klant of gast geeft na gebruik te hebben gemaakt van een dienst, product of bedrijf. Dit zijn we sinds de opkomst van webshops massaal gaan doen. Mensen delen hun ervaringen met de producten die ze hebben aangeschaft, dit helpt andere (potentiële) klanten hun keuze maken bij de aanschaf. Maar waarom zijn reviews nou zo belangrijk voor bedrijven? In deze blog leggen wij dat uit!
Bedrijfsreviews creëren vertrouwen
Als je wel eens naar NPO-programma’s als Radar of Kassa hebt gekeken, weet je dat er regelmatig bedrijven in het nieuws komen die onwaarheden hebben verkocht. Producten of diensten die na aankoop totaal niet deden aan de verwachtingen van mensen. Dit heeft vooral in het verleden tot veel wantrouwen geleidt bij consumenten. Wanneer een product of dienst een pagina heeft waar consumenten hun ervaringen kunnen delen, kunnen andere consumenten dit wantrouwen wegnemen. Een mening van een consument is geheel onafhankelijk van het bedrijf, dit schept veel vertrouwen aangezien het bedrijf hier geen invloed op heeft. Wanneer consumenten dus goede klantwaarderingen lezen over een bedrijf, zullen zij eerder deze producten aanschaffen dan wanneer ze een advertentie van het bedrijf lezen.
Goede reclame helpt Google
Reviews, recensies, waarderingen en ervaringen zijn tegenwoordig de beste vorm van reclame. Ze hebben in zekere zin de mond-tot-mondreclame vervangen. In plaats van de meningen van kopers publiekelijk op te gaan zoeken, kun je dit nu heel gemakkelijk online doen. Wanneer jouw bedrijf of producten goede reviews ontvangen, zullen consumenten sneller overgaan tot koop. Dit is natuurlijk enorm gunstig voor jouw omzet en winst.
Een andere reden waarom bedrijfsreviews ontzettend belangrijk zijn in de huidige onlinewereld, is dat Google dit fijn vindt. En wanneer Google jouw bedrijf fijn vindt, scoor je hoger in hun rankings. Google verzamelt onder andere reviews die binnen hun eigen bedrijf binnenkomt en zet dit om in organische zoekresultaten. Hoe beter de reviews, hoe hoger jouw bedrijf gaat scoren in Google. Vroeger werden websites door Google vooral beoordeeld op basis van externe- en interne links. Wanneer een hoog gerankt bedrijf een link naar jouw bedrijf had, was de kans groot dat jij ook hoger werd beoordeeld. Deze manier van scoren in Google was echter redelijk makkelijk te manipuleren. Hierdoor is Google opzoek gegaan naar alternatieven om de authenticiteit van bedrijven te verifiëren. En wat is er nu authentieker dan de meningen van echte personen?
Het belang van reviewpagina’s
Nederland kent inmiddels veel goede reviewpagina’s. Een reviewpagina is een website waar je informatie kunt vinden over het bedrijf of product waar je geïnteresseerd in bent. Review-pagina is zo’n website. Zij publiceren bedrijfsinformatie en reviews over bedrijven in vrijwel elke sector. Op deze manier worden bedrijven steeds beter vindbaar online en kan dit leiden tot meer consumenten. Een ander groot voordeel aan reviewpagina’s is dat zij, voordat ze bedrijfsreviews plaatsen, controleren of het geen ‘neppe’ recensie is. Zo krijg je als bedrijf zelf grip op de reviews die geschreven worden. Op reviewpagina’s komen natuurlijk ook links naar de website van je bedrijf te staan, dit levert relevante backlinks op. Dit verbetert jouw ranking weer in Google. Zo geldt immers: hoe vaker jouw bedrijf online verschijnt, hoe relevanter Google jouw gaat vinden!